Composició 5. Construïm un relat autobiogràfic amb una el·lipsi


 
La literatura ens serveix per viure la vida d'una altra manera, aprofundint-hi, sobretot. 

En aquests dos relats que podeu llegir a continuació, dues autores de 

l'assignatura de Creació literària, l'Andrea Salcedo i l'Erika Ortega,  han aprofitat que 

treballem l'el·lipsi narrativa per rastrejar l'amistat de dues nenes 

al llarg del temps. 

Llegiu-los, que us emocionaran! 


__________________________________________________



SEPARADES PERÒ JUNTES


Andrea Salcedo


Sempre em feies feliç però hi va haver un dia que sempre recordaré. Me’n recordo que estàvem al pati de l’escola un carnaval qualsevol però amb només 4 anys, tu disfressada de Caputxeta Vermella i jo de Hello Kitty. Érem dues nenes que sempre estàvem juntes, que érem inseparables, que on tu anaves jo anava i a l’inrevés. Tot i que hi havia 25 persones més a classe, quan ens ajuntàvem semblava que només hi érem tu i jo. Que no hi havia moment on no estiguéssim juntes rient, parlant o jugant. Que semblava que érem germanes en comptes de millors amigues. Des d’abans de començar l’escola ja ens coneixíem, i a sobre ens va tocar a la mateixa classe. Me’n recordo que sempre anava contenta a classe perquè sabia que estaves allà i que jugaries amb mi. Aquell carnaval va ser magnífic. Vam arribar contentes a classe i vam començar a jugar, a enganxar enganxines de dibuixos animats als vidres de la classe i a pintar dibuixos, allò típic que sempre fèiem. Va arribar l’hora del pati i vam sortir juntes com cada dia; jugàvem amb la sorra fent castells, al tobogan, a la caseta del pati on intentàvem pujar dalt la teulada, jugàvem al fet i amagat, a mares i pares, amb els carretons…  Tocava entrar dintre de classe i no ens agradava, volíem seguir jugant juntes al pati, però entràvem i continuàvem jugant  amb la cuineta, els ninots,  fent dibuixos… Va arribar l’hora de menjar i vaig haver de marxar a casa i tu al menjador. M’entristia haver-me’n d’anar, però els meus avis em van recordar que ens havíem de disfressar, que avui era carnaval. Quan era l’hora de tornar a l’escola jo ja anava disfressada i tu també, i quan ens vam veure ens vam fer una abraçada. Com vam dir, la Caputxeta va abraçar la Hello Kitty. A la tarda a l’escola fèiem el recorregut perquè tota l’escola ens veiessin disfressades, i és clar, anàvem agafades de la mà. Vam seure juntes i vam menjar melindros, i xocolata calenta, i la meva te la donava a tu, perquè a mi no m’agradava. Recordo que tenies tota la cara plena de xocolata i jo totes les mans fastigoses dels melindros. Encara recordo aquell dia amb un somriure a la cara, recordant les nostres cares de felicitat i les nostres rialles, corrent pel pati. Ens sentíem lliures. 

 

Ahir, netejava l'habitació. Vaig trobar una foto nostre dins d’un calaix. Vaig plorar. No tenim ja quasi relació. Ens mirem, però sembla que no ens coneixem. Que no ens haguéssim conegut mai. Ens hem perdut. Voldria tornar-te a trobar, tornar-te a tenir al meu costat cada dia.  Et veig pel passadís. Em venen records. No és com abans…

 

Avui m’has escrit. Hem pogut parlar. Estem separades físicament però juntes a l’interior. Ens estimem, ens ho diem. Començo a mirar fotos antigues nostres per recordar aquells moments. T’envio un missatge dient-te el que sento i que t’estimo. Em retornes el missatges amb el mateix. No és com abans, però sé que d’una manera o d’una altra estem juntes. Quedem mig felices després de parlar i em surt un somriure al saber que encara m’estimes i que estaràs per mi quan ho necessiti, igual que jo estaré per tu quan ho necessitis, i és clar, sempre ens quedarà pendent el nostre viatge somiat a les Maldives, mai no ho oblidis.



______________________________________________


Sempre seràs tu

Erika Ortega


Els nostres camins es van trobar a 2009. A l'escola. Te’n recordes?

 

Aquell somriure, aquella manera de ser, aquell cabell llis i aquella disfressa de "Hello kitty" van ser la causa que fóssim tu i jo, jo i tu, que no ens volguéssim separar mai. Hores i hores jugant a mares i a pares amb els nostres amics; tu sempre volies ser la mare i jo sempre et deixava ser-ho. Te’n recordes? Hores i hores després de l'escola al parc jugant al que fos per estar més estona juntes. Érem inseparables, sempre agafades de les mans jugant a estirar-nos. No podíem separar les mans. Mai no ens deixaven soles, ni per un moment, ni per fer pipí. Recordo quan em vas acompanyar al dentista perquè em feia molta por anar-hi. Somreies i el teu somriure m’ajudava a entrar-hi. I tot i que vaig plorar, tu hi eres per eixugar-me les llàgrimes. També recordo com si fos ahir cada vegada que dormíem juntes. A casa teva o a la meva. Aquelles nits sense dormir, sense parar de riure i sense parar de sentir-me amb tu com amb ningú més. Aquelles nits on ens ho explicàvem tot. M'explicaves tot el que et passava al llarg del dia i jo sempre t'escoltava com si m'hagués passat a mi. M'has vist plorar més vegades que la meva mare i així i tot em continuaves consolant cada vegada que venia a tu a explicar-te un problema. M'encantava saber que amb tu podia ser jo mateixa, sense preocupar-me que em jutgessis com feia tothom. Sempre aconseguies treure'm un somriure en els temps més complicats amb comentaris absurds que només a tu se't podrien acudir.  Juntes érem la nit i el dia, i també dos terratrèmols explosius.


Però ara veig les nostres fotos a l'àlbum que em vas fer pel meu setzè aniversari, veient com tot ha canviat. Ara els nostres camins estan una mica separats; tu surt amb amigues noves i jo amb unes altres. Em poso a plorar cada vegada que recordo tots els moments juntes. Però sé de sobres que sempre et tindré. Sempre tindré aquella noia que em veia passar-ho malament a l'institut i sempre estava allà sense anar-se'n mai. Encara que parlem poc comparat amb abans i només en veiem a l'institut, sé que complirem el nostre somni que tenim des de petites, d'anar juntes a les Maldives. No sé com agrair-te tot el que has fet per mi. Sempre sentiré que casa teva és la meva i que la nostra complicitat no la trobaré mai en una altra persona. Sempre t'estimaré com mai he estimat a una amiga i  si alguna vegada necessites alguna cosa de mi sempre em tindràs aquí, com sempre has estat tu per mi.


_____________________________________________





  

Comentaris